Droga przez skróty
CAF, FEU, UCP, PER, REQ – jest sporo skrótów funkcjonujących w logistycznym żargonie, którym moglibyśmy Cię zanudzać. Dziś chcielibyśmy opowiedzieć o jednym z nich: tym, z którego jesteśmy najbardziej dumni. Mowa o Certyfikacie GDP, którego uzyskanie zajęło nam kilka naprawdę pracowitych lat. Dlaczego tak bardzo zależało nam na tym akurat dokumencie?
Dobre Praktyki Dystrybucyjne (GDP)
Good Distribution Practices, czyli właśnie GDP, to nic innego jak zbiór norm, zwyczajów i praktyk, które kwalifikują firmę transportową do świadczenia usług dla branży farmaceutycznej oraz logistyki badań klinicznych. Być może to nie Twój obszar ekspertyzy czy biznesu, jednak jesteśmy pewni, że uzyskane w procesie certyfikacji zdolności i wprowadzone standardy przysłużą się również Tobie i Twojej firmie.
Historia dobrej praktyki
Chociaż elementy GDP funkcjonowały w naszej firmie od lat – wprowadzaliśmy je w ramach zdroworozsądkowego rozwoju działalności – to proces starań o certyfikat zaczął się na dobre w 2016 roku. Wtedy też wprowadzono w TJ Logistic Plan Zarządzania Ryzykiem w Transporcie – jeden z fundamentalnych składników GDP.
Dwa lata później rozpoczęliśmy współpracę z firmą certyfikującą SGS i w przeciągu roku byliśmy gotowi do audytu przygotowującego, który odbył się na początku 2019 roku. Dwa miesiące później przeszliśmy już właściwy audyt certyfikujący i po wdrożeniu poprawek uzyskaliśmy certyfikat GDP w kwietniu 2019r. Nie sposób zliczyć, ile godzin spędziliśmy na pracach przygotowawczych, na dopracowywaniu szczegółów, na wprowadzaniu procedur i zmianie sposobu myślenia o rzeczach, którymi zajmowaliśmy się od wielu lat – jak się okazuje, nigdy nie jest się wystarczająco mądrym lub doświadczonym.
No risk, no fun?
U podstaw Certyfikatu GDP leży groźnie brzmiące „zarządzanie ryzykiem”. W ramach procesu certyfikacji w firmie wdrożono więc Plan Zarządzania Ryzykiem, którego głównym celem jest zagwarantowanie, że każde ryzyko zagrażające danemu projektowi czy zleceniu jest jednoznacznie zdefiniowane, gruntownie przeanalizowane i dobrze udokumentowane. Plan pokazuje też, że w pełni monitorujemy, kontrolujemy i zapobiegamy wszelkim zagrożeniom jakie wiążą się z naszą działalnością.
Przekładając to z języka certyfikatu na język polski, celem zarządzania ryzykiem jest takie przygotowanie się na potencjalne zagrożenia, by nie stanowiły one problemu w profesjonalnej, bezpiecznej i terminowej realizacji powierzonych nam zadań.
Jeden certyfikat, wiele potrzeb
GDP nie ogranicza się do transportu leków czy farmaceutyków – dotyczy transportu wszystkich towarów wymagających przewożenia w warunkach kontrolowanej temperatury. To też zbiór wyśrubowanych norm i standardów dotyczących szkoleń personelu, prowadzenia dokumentacji, procedur ubezpieczeniowych, postępowania w przypadku reklamacji i skarg, a także przeprowadzania wewnętrznych kontroli oraz opieki nad flotą.
Możemy teraz z dumą powiedzieć, że powyższe normy i standardy zostały zaadaptowane przez inne działy naszej firmy w ramach podnoszenia jakości świadczonych usług. Powielamy procedury GDP w całym dziale Spedycji i staramy się, by tę nową jakość odczuli wszyscy nasi Klienci i kontrahenci – nawet spoza branży farmaceutycznej.
Certyfikowana przyszłość
Uzyskanie certyfikatu nie jest celem samym w sobie – naszym celem jest utrzymać wysokie standardy i wciąż przeć naprzód. Obecnie przygotowujemy się do audytu recertyfikującego w 2022 roku, który przedłuży nasz certyfikat GDP na kolejne trzy lata.
Widzimy przyszłość w jasnych barwach i mamy sprecyzowane cele na kolejne lata. GDP to jeden z wielu filarów rozwoju TJ Logistic. Nie stajemy w miejscu i nie tylko nadążamy za zmieniającym się światem, ale staramy się przy okazji wyprzedzić potrzeby i oczekiwania Klientów. Już teraz wiemy, że nadchodzący rok będzie pełen wytężonej pracy, ekscytujących doświadczeń i zdobytej wiedzy – nie możemy się doczekać, by wcielić ją w życie i zaoferować Ci jeszcze lepsze i bardziej kompleksowe usługi!